عُبِیــدِ شیـــرازی

فقط به هیچکی نگید که زیر هر صفحه به صورت ناشناس هم می شه نظر داد!! اونوقت خیلی ها جلو ""ارسال نظر به صورت ناشناس"" را تیک می زنند

عُبِیــدِ شیـــرازی

فقط به هیچکی نگید که زیر هر صفحه به صورت ناشناس هم می شه نظر داد!! اونوقت خیلی ها جلو ""ارسال نظر به صورت ناشناس"" را تیک می زنند

بنام خدایی که می خنداند و می گریاند

(وَ اِنَّهُ هُوَ اَضحَکَ وَ َابکی -- النجم 43)
هم اوست که منحصرا می خنداند و می گریاند -ترجمه علامه طباطبایی
----------------------------------------
تلخند اگر خوب آماده بشه
می خنداند و می گریاند
البته تا مخاطب چه جور انسانی باشه!؟
و نا گفته نماند که
نیاز جامعه ی رو به توسعه ی همه جانبه ما،
طنـز فـــاخر ها...
*
اگه یه وقتی به خودت جرأت دادی
که مستنداتی از لوازم جراحی
جا مونده تو عمل های جراحی اجتماعی
(طنز=جراحی اجتماعی)
که شامل عکس،
کاریکاتور،
صدا، فیلم،
فایل پی دی اف،
فلش،
صفحات مزخرف
و خنده دار یا گریه دار وبسایت ها
و وبلاگ های دنیای بی در و پیکر اینترنتی
و یا هر چیزی را
که باعث تلخندی تو مهمونی های عبید میشه،
برای انتشار در وبلاگ عبید بفرستید؛
به آدرس ایمیل زیر بفرستید:

obeidmosleh@mihanmail.ir

آخه میدونید که
تو بخش نظرات وبلاگ عبید شیرازی
فقط متن میشه نوشت و فرستاد!

در حالیکه خیلی چیز های خنده دار
دیدنی و شنیدنیه نه خواندنی و نوشتنی!؟

**
داشتن وبلاگ طنز هم خودش یه نعمتیه
که تو ادبیات دنیای مجازی کلی جای حرف و صحبت داره.
که اولاندش فعلا فرصتش نیست
و دومندش شایدم ریــا و خود شیفتگی باشه
که پز این دارایی که خدا رسونده را بدیم!

شمو هم خیلی کر کار نرو
و حالو که ای فرصتو پیدو شده
گلش رو بیگیر و بفرست بیاد،
بیبینم، چی چی تو چنته داری!!

حالو بمونه تا بعد،

که،

بهت بگم که چیکار میخوام بکنم.

هولکی نباش.

یکم صبر کن؛

ییهو دیدی صداش درومد!

نمیشه که هیچی نگی!

تو نگی،

منم نگم؛

پس کی بگه؟!

عُبِید اومده که بگه!

ها کاکام!

تو هم، اگه راس می گی، بوگو.

فقط یادت باشه؛
راستش رو نگی، دستت رو میشه ها!!!!

***
خوب اگه شمو هم حرف حسابی داری
که تو قالب میخوش و تلخند می تونی بینویسیش،
چرو معطلی؟!
فقط یادت باش یجوری بینویسش
که عفت کلام و قلم حقظ بشه!

ها کاکو
تلخنداتون رو بفرستید تا وارسی کنم
تا اگه به تیلیش قبام بر نخوره
و زیراب آبرومه نزده باشید،
پخشیش کنم تو دنیوی مجازی اینترنتی!؟!

****
عبیـد شیـرازی






آخرین نظرات

۹ مطلب در بهمن ۱۳۹۱ ثبت شده است


عبیدشیرازی:

وبسایت شیراز 1400

از اختلاف دیدگاه

استاندار فارس و شهردار شیراز

خبر می دهد:


شهرداری هزینه تبلیغات را خرج بازسازی خیابان حافظیه کند

صادق عابدین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوالی در خصوص تبلیغات شهرداری شیراز در شبکه ملی، گفت: اینگونه تبلیغ کردن با توجه به وضعیت و عملکرد‌ها جای تعجب دارد و به گونه‌ای حرکت‌های تبلیغاتی است.

وی تصریح کرد: شهرداری شیراز می‌توانست با هزینه این تبلیغات وضعیت خیابان حافظیه را ساماندهی کند. استاندار فارس با اشاره به اینکه ۶۰ میلیارد تومان اعتبارات این طرح‌ها دولتی است، یادآور شد: شهرداری شیراز باید به جای هزینه کردن پول مردم در مباحث تبلیغاتی این رقم‌ها را خرج مردم شیراز کند.

منبع:

لینک وبسایت شیراز 1400



عبید شیرازی:

-خوب، حالا معلوم میشه که این حجم تبلیغات شهرداری های مناطق مختلف شیراز و از جمله شهرداری کلان شهر شیراز به تنهایی مشکلات کلان شهر شیراز  را رفو یا به تعبیر بهتر پنهان نمی کند.

البته شاید چون مردم حاصل کار شهرداری ها را که پشت پرده انجام می دهند، نمی بینند لازم است هر از گاهی صدا و سیما پرده ها را کنار بزند تا مردم هم ببینند و شهرداری ها را متهم به کم کاری نکنند!

البته اینکه چه کار هایی کجای شهر( شمال(مرفه) یا جنوب(پابرهنه)) انجام می گیرد دیگه مهم نیست!

مهم این است که شهرداری کار میکند؟!

اینکه چه میزان هزینه نصیب چه بخشی از شهر میشه که تو تلوزیون، خبری از آن نیست!

یعنی مقایسه بی مقایسه؟!

کسی که مدعی نیست که شهرداری کار نمی کند، هم تونل ها و هم پل ها و پارک های حاشیه ای همه تو دید مردمه؛

فقط معلوم نیست که چرا پروژه هی میدان ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را که بار ترافیکی آن در ایام نوروز حال مسافرین نوروزی را می گیره باید در بهمن ماه شروع کنه.

لابد میخواد مثل پروژه ی خیابان روبروی آرامگاه حاقظ که تو فصل تابستان که فصل وفور مسافران بود، از آن عقب نماند و دردسر و مشکلات مسافران را هرچه میشه به حد اکثر خودش برسونه؟!

هزینه جدید ریگزار روبروی حافضیه روی دست رانندگان بیچاره ای که با هر کله عبور از مقابل آرامگاه حافظ که همه ی پیچ و مهره هاشونه شل می کنه هم معلوم نیست گردن کیه؟!

لابد موقع پرداخت عوارض این هزینه ها از کل عوارض کم میشه؟!

فقط باید ثابت بشه که فلان ماشین حتما از ریگزار روبروی حافظیه عبور کرده تا شامل تخفیف عوارض شل شدن پیچ و مهره هاش بشه!!

در مورد بعضی چیزای دیگه هم می خوام بینویسم

ولی حالو وقتش نیس. انشاء الله بازم فرصت هست...

مگه نفهمیدید که شهردار شیراز چی چی گفته؟؟

پس حالو دیگه بودونین که مهندس پاک فطرت گفته:

نقدها را با نگاه منفی تعبیر نکنیم

لینک

http://shiraze.ir/sysnews/cid/39037/

****************************

************


عبید هم که منتظر فرصت بود

شمام اگه میخوی نظرته بینویس

سنگ مفت، گنجیشک هم مفت!


عبید مصلح
۲۸ بهمن ۹۱ ، ۰۱:۱۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

تاریخ طنز ایران مکتوب شد

ابوالفضل زرویی نصرآباد

مجموعه 10 جلدی تاریخ طنز ایران، از ابتدا تا امروز، به قلم «ابوالفضل زرویی نصرآباد» به زودی توسط انتشارات امیرکبیر چاپ و منتشر می‌شود.

ابوالفضل زرویی نصرآباد، طنزپرداز،  اظهار داشت: تاکنون شش جلد از این مجموعه به ناشر تحویل داده شده است و اکنون مشغول آماده‌سازی چهار جلد باقی مانده هستم که امیدوارم ظرف دو ماه آینده به انتشارات امیرکبیر سپرده شود.

وی با بیان این‌که این مجموعه به صورت کتاب‌های جیبی منتشر می‌شود، افزود: مجموعه 10 جلدی تاریخ طنز ایران برای آشنا شدن نسل جوان با ادبیات طنز ایران زمین است. متأسفانه در تاریخ ادبیات ایران، ادبیات طنز یا دیگر گونه‌های شوخ‌طبعی آمیخته شده است؛ یعنی وقتی می‌گوییم «عبید زاکانی» طنزپرداز است، تمام نوشته‌هایی را که او داشته و از او باقی مانده است، طنز می‌دانیم؛ چه نظم و چه نثر. در صورتی که همه کارهای «زاکانی» طنزآمیز نیست؛ بخشی از آن‌ها در ژانر طنز، بخشی در ژانر هزل، بخشی از آن‌ها هجو و بخشی از آثار عبید زاکانی فکاهی است.

زرویی نصرآباد ادامه داد: البته جداسازی طنز، به این معنا نیست که هزل، هجو و فکاهی بد هستند، بلکه هرکدام از اینها یک ویژگی دارند و یک گونه ادبی به شمار می‌آیند. اینکه مخاطب را مقابل یک حجمی از انواع شوخ‌طبعی قرار دهیم و آن‌ها را به عنوان طنز معرفی کنیم، طبیعتا قضاوت مخاطب را در مورد خیلی از انواع ادبی دچار اختلال می‌کنیم.

این طنزپرداز اضافه کرد: من در این مجموعه ده جلدی سعی کرده‌ام کارهایی را که فقط و فقط طنز هستند، انتخاب کنم، برای اینکه معیار درستی از طنز فارسی در اختیار علاقه‌مندان مخصوصا جوان‌ترها قرار دهم. جلدهای اولیه این مجموعه به کارهای قدما، و جلدهای آخر به آثار معاصران می‌پردازد.

زرویی نصرآباد با بیان این‌که هرکدام از جلدهای این مجموعه، حدود صد صفحه دارد، درباره موضوعات هرکدام از این جلدها گفت: هرجلد از این مجموعه به یک موضوع اختصاص دارد. جلد اول طنزهای عبیدزاکانی را بررسی می‌کند. جلد دوم به طنز در لطایف الطویف اختصاص دارد، که فخرالدین علی صفی آن را نوشته است. جلد سوم و جلد چهارم به طنز عصر مشروطه می‌پردازد، و طنزهای روزگار مشروطه را که با آزادی‌خواهی و موج جدیدی از ادبیات مواجه است، از زبان طنزآوران آن عصر بیان می‌کند.

وی افزود: جلد پنجم به نقیضه‌های ادبی تاریخ ادبیات ایران اختصاص دارد. دو جلد دیگر این مجموعه به طنز عصر انقلاب اسلامی ایران می‌پردازد. در سال‌های اولیه انقلاب مجموعا نزدیک به شصت عنوان نشریه طنزآمیز به چاپ می‌رسیده و منتشر می‌شده است و این رقم خیلی بالایی است. طبیعتا در آن عصر به خاطر نوع تحولی که در ادبیات ایران رخ داد، تحولاتی نیز در عرصه طنز فارسی به وجود آمد، که البته همه آنها قابل تأیید نیست. یک جلد از این مجموعه هم به «نسیم شمال» می‌پردازد و سیداشرف الدین حسینی را معرفی و بخشی از آثار طنزآمیز وی را نقل می‌کند.

زرویی نصرآباد ادامه داد: دو جلد آخر این مجموعه، به طنزسرایان امروز ایران اختصاص دارد و بیشتر سعی کرده‌ام طنزسرایانی را معرفی کنم که در قید حیات نیستند.

وی در پایان گفت: امیدوارم اگر این مجموعه ادامه پیدا کرد به آثار طنزپردازان زنده و جوانی بپردازم که خیلی خوب هم کار می‌کنند و طنز می‌نویسند.

عبید مصلح
۱۳ بهمن ۹۱ ، ۲۳:۵۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

                       عبید زاکانی، شاعر لطیفه گو

عبید زاکانی

 عبید زاکانی از شعرا و نویسندگان فارسی‌زبان قرن هشتم است، نام کامل وی: خواجه نظام الدین عبیدالله زاکانی است . متخلص به «عبید زاکانی» .علت مشهور بودن او به زاکانی نسبت داشتن او به خاندان زاکان است که این خاندان تیره‌ای از «عرب بنی خفاجه» بودند که بعد از مهاجرت به ایران به نزدیکی رزن از توابع همدان رفتند ودر آن ناحیه ساکن شدند. بنا به گفته تاریخ نویسان «عبید» در طول حیات خود لقب هایی را ازبزرگان وحکام زمان خود گرفته‌است. و اشعار خوب و رسائل بی نظیری دارد.

از تألیفاتی که از او باقی است معلوم است که بیشتر منظور او انتقاد اوضاع زمان به زبان هزل (شوخی) بوده‌است. مجموع اشعار جدی که از او باقی است و در کلیات به ثبت رسیده‌است از 3000 بیت تجاوز نمی‌کنند.

وی به لحاظ وضعیت اجتماعی آن روزگار، به طنز روی آورد و نظم و نثر خود را وسیلهء حمله به عرفها و عادات نادرست و مفاسد و معایب طبقه مشخصی از اجتماع قرار داد. از دوران زندگی او اطلاعات دقیقی در دست نیست. وی در حدود سالهای 771 و 772 هجری قمری زندگی را از دنیا رفت. از آثار برگزیده او می‌توان به مثنوی عشاق‎نامه، کتاب اخلاق‌الاشراف، ریش‌نامه، صد پند، لطایف و ظرایف، رسالهء دلگشا و بالاخره منظومهء معروف موش و گربه اشاره کرد.

شاخص عمده‌ای که عبید زاکانی را به یکی از شاعران استثنایی تبدیل ساخته است، اشعارهزل، لطایف وطنزنویسی این شاعر توانا بوده که با طبع شوخ و زبان گزنده و هزل آمیز(کنایه آمیز) سروده شده است

عبید زاکانی از مشهورترین شاعران و نویسندگان زبان فارسی- دری است که متأسفانه ازاحوال و وقایع زندگانی او اطلاعات کافی ومفصلی دردست نیست.

شاخص عمده‌ای که عبید زاکانی را به یکی از شاعران استثنایی تبدیل ساخته است، اشعارهزل، لطایف وطنزنویسی این شاعر توانا بوده که با طبع شوخ و زبان گزنده و هزل آمیز(کنایه آمیز) سروده شده است.

وی یکی از شاعران و لطیفه‌پردازان نام آور قرن هشتم هجری و معاصرحافظ شیرازی وهمزمان با  شاعر دیگر این قرن سلمان ساوجی بوده . لطیفه گویی در آثار عبید تأثیرگذازی آثارش را بیشتر کرده است. همچنین او با زبان کنایه امیز خود به نقد و بیان حوادث واتفاقات روزگار خود می پردازد.

زاکانی درقصیده عمدتآ به سنایی و انوری، درمثنوی به نظامی و در غزل به سعدی توجه دارد. ولی ابتکار و خلاقیت در عبید زاکانی زیاد است

شیوه‌ی عبید زاکانی درسخنوری، شیرین و دلپذیراست. یعنی نثر وی روان و ساده وخالی ازپیچیدگی و سخنان اضافه است و شعرش روان و دور از ابهام و درعین حال دارای واژه‌های منتخب(درست انتخاب شده)  و ترکیبات منسجم و مستحکم می‌باشد که به سخن استادان پایان قرن ششم و آغازقرن هفتم نزدیک است.

زاکانی درقصیده عمدتآ به سنایی و انوری، درمثنوی به نظامی و در غزل به سعدی توجه دارد. ولی ابتکار و خلاقیت در عبید زاکانی زیاد است. چنانچه برخی ازآثارش درادبیات فارسی تازگی دارد.

 

طنز عبید

صرف نظر از اینکه عبید شاعری متوسط در حد و اندازه خویش بوده‌است، همگان نام او را با طنز عجین و اغلب عامه او را به لطایفش می‌شناسند. دیوان لطایف او شامل:

اخلاق الاشراف

ریش نامه

صد پند

تضمینات و قطعات

رباعیات

رساله دلگشا

تعریفات ملا دو پیاز

موش و گربه

سنگتراش

می‌باشند. در بین آثار عبید  موش و گربه شهرت بسیار داشته و ریش نامه و صد پند از همه لطیف ترند.

موش وگربه در مورد زمانی است که عبید در آن زندگی می کرده و او با زبان طنز اتفاقات آن دوره را بیان می کند  ودر مورد رفتار مردم، حاکمان و اوضاع ، احوال شهر و...  سخن می گوید.

 

نمونه هایی از جملات وحکایات عبید زاکانی را با هم می خوانیم:

شخصی تیری را به سمت مرغی انداخت اما تیر خطا رفت و به مرغ نخورد رفیقش گفت احسنت. تیر انداز بر آشفت که مرا مسخره می کنی؟ رفیقش  گفت: نه، می گویم احسنت اما نه به تو به مرغ که فرار کرد.

 

از روباهی  پرسیدند که در فرار کردن از سگ، چه حیله ای می دانی؟ گفت: زیاد است؛ اما بهتر از همه اینست که من و او همدیگر را نبینیم!

 

شخصی پسرش در چاه افتاد. گفت: جان بابا! جایی مرو تا من بروم ریسمان بیاورم و تو را بیرون بکشم.

 

شخصی با دوستی گفت که چشمم درد میکند، چه کار کنم؟ دوستش گفت: من پارسال دندانم درد می کرد آن را کشیدم.



فرآوری: زهرا فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان

 

منبع:

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=235484
عبید مصلح
۱۳ بهمن ۹۱ ، ۲۲:۳۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر